Tien enquête tips

1. Begin met het einde in gedachten. Denk aan wat u wilt doen met de resultaten en hoe u deze gaat analyseren;

2. Besteed aandacht aan het opstellen van de enquête. Dit is de belangrijkste fase in uw onderzoek. Bij online onderzoek is het belangrijk dat uw vragen goed te begrijpen en te beantwoorden zijn. U moet precies meten wat u wilt weten;

3. Houd uw enquête kort en bondig. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers gemiddeld 8 tot 10 minuten voor een onderzoek willen uittrekken. Dit betekent in de praktijk dat u maximaal 20 tot 25 vragen stelt;

4. Denk vooruit. Als u de enquête ontwerpt en u wilt de resultaten van twee of meer vragen met elkaar vergelijken, houd er dan rekening mee dat u dezelfde antwoordschalen gebruikt. Vergelijk bijvoorbeeld schalen van ‘zeer tevreden/zeer ontevreden’ met elkaar en niet die met ‘tevreden/ontevreden’.

5. Test de online enquête voordat u deze verstuurt. Voordat de enquête ‘live’ gaat laat u deze doornemen door enkele proefpersonen. Zo voorkomt u fouten.

6. Verhoog de respons met een wervende onderwerpregel. Dit is het visitekaartje van uw uitnodiging. En schrijf daarbij een korte e-mail waarin wordt aangegeven waar uw onderzoek over gaat en wat het de respondent oplevert. Het terugkoppelen van een deel van uw onderzoeksresultaten motiveert mensen om mee te doen. Vertel hoe lang uw onderzoek duurt en richt het daarop in.

7. Verstrek een incentive en koppel (een deel van) de resultaten terug. Het verstrekken van een incentive verhoogt de response, maar is vaak niet de belangrijkste reden om mee te doen voor respondenten. Veel belangrijker is het daadwerkelijk iets doen met de resultaten die u heeft verkregen. Het terugkoppelen van de resultaten (en nog beter: aangeven wat u er mee gaat doen) is aan te bevelen.

8. Besteed aandacht aan de vormgeving en gebruik beeldmateriaal indien mogelijk. Dit kan het geheugen van de respondent prikkelen. Bovendien maakt het uw enquete aantrekkelijker. Zo laat u bijvoorbeeld in de enquête uw laatste nieuwsbrief zien, zodat de respondent weet welke brief het betreft.

9. Verstuur een herinnering als blijkt dat de respons achterblijft. Dit verhoogt de respons. Normaliter is de beoogde respons binnen ongeveer 5 dagen binnen.

10. Controleer na de dataverzameling de responssamenstelling. Komt deze op belangrijke kenmerken (zoals leeftijd, geslacht en regio) overeen met de populatie? Zo niet, dan zal u wellicht een weging toe moeten passen op uw dataset, zodat de scheve verdeling rechtgetrokken wordt.

Wij werkten al met...

  • Vliegtickets.nl
  • Abott.nl
  • Rabobank
  • Gemini Ziekenhuis
  • Trifinance
  • Politie
  • PostNL
  • Centralpoint.nl
 
Bekijk alle klantenBekijk alle klanten

Waarom OnderzoeksTool?

  • Volledig te personaliseren
  • Grootste respondentenpanel
  • Gemakkelijk resultaten analyseren
  • Ondersteuning en training

Start mijn onderzoek

  • Een survey tool die intuïtief en flexibel is, maar tegelijkertijd robuust en betrouwbaar.

    Robert-Jan Simons, Corfides

  • Onderzoekstool.nl bleek de perfecte oplossing voor het maken van een ‘quick scan’, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken. 

    Pieter Smit, Marketing Manager Nederland - TriFinance

  • Een vragenlijst is in een mum van tijd ingevoerd en vooral de rapportage tool vind ik geweldig. Kortom: ik ben erg tevreden!

    Saskia Derkx, Medisch Centrum Alkmaar

Een selectie van onze klanten